Wprowadzenie

Żyjemy w czasach, kiedy większość ludzi uskarża się na problemy z kręgosłupem. Wiąże się to ze spędzaniem znacznej części dnia w niekorzystnych dla nas pozycjach siedzących (np. praca przy biurku, jazda samochodem). Pozycje te prowadzą do statycznych przeciążeń dysków międzykręgowych i w konsekwencji do ich uszkodzeń mechanicznych (tzw. dyskopatia).

Inną przyczyną urazów krążka międzykręgowego (dysku) są przeciążenia dynamiczne, do których dochodzi np. podczas gwałtownego ruchu w nieprawidłowej pozycji, dźwignięcia zbyt ciężkiego przedmiotu, kichnięcia itp. Wiele dowodów wskazuje na to, iż zdecydowana większość (90%) zespołów bólowych kręgosłupa wynika z przyczyn mechanicznych. Urazowi dysku towarzyszy zwykle narastający albo nagły, ostry ból w okolicy kręgosłupa lub promieniujący do kończyny. Mogą pojawić się także objawy neurologiczne, w postaci np. osłabienia siły mięśniowej, zaburzeń czucia itp. Standardowe postępowanie w takich przypadkach sprowadza się do ograniczenia aktywności fizycznej oraz zażywania leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych i rozluźniających mięśnie przykręgosłupowe.

Jeśli po kilku dniach jest lepiej, dołączamy zabiegi fizykoterapeutyczne (np. prądy DD, laser, magnetoterapia), masaż Poznań, gimnastykę wzmacniającą – tzw. “gorset mięśniowy” lub terapię manualną. Zwykle to pomaga i na jakiś czas zapominamy o problemie. Jeśli brak jest poprawy – z reguły decydujemy się na operację dysku, co w naszych warunkach jest nadal ryzykowne, kosztowne i nie daje gwarancji pozbycia się problemu. Ale w sytuacji, kiedy doszło do bardzo dużego uszkodzenia dysku (tzw. przepuklina jądra miażdżystego), jest to jedyne skuteczne rozwiązanie. Jednak w obu przypadkach często dochodzi do nawrotów. Bierze się to stąd, że leczone są objawy, a nie przyczyna wystąpienia dyskopatii. Tą przyczyną są złe pozycje kręgosłupa podczas pracy, czy też czynności dnia codziennego, znoszące jego fizjologiczne wygięcia, których zadaniem jest prawidłowe przenoszenie obciążeń.

Tak więc drogą do osiągnięcia trwałej poprawy jest uświadomienie sobie istoty problemu i zmiana nawyków ruchowych. Najważniejsze jest nauczenie się prawidłowego siedzenia, dźwigania i pochylania się, gdyż to najczęściej prowadzi do dyskopatii.

Jest wiele metod leczenia bólu kręgosłupa, jednak najskuteczniejszą wydaje się być metoda McKenziego. Jej twórcą jest nowozelandzki fizjoterapeuta Robin McKenzie. Metoda ta zyskuje coraz większą popularność na świecie, a od niedawna także w Polsce. Polega ona na diagnozowaniu oraz leczeniu schorzeń kręgosłupa i kończyn przy wykorzystaniu powtarzalnych ruchów, w oparciu o znajomość biomechaniki, wzorców bólowych i analizę zachowania się bólu w czasie czynności dnia codziennego, jak i badania.

Istotą metody jest to, że pozwala ona wielu pacjentom samodzielnie (po odpowiednim wyedukowaniu) radzić sobie z bólem. Ingerencja ze strony terapeuty konieczna jest tylko w przypadkach niektórych pacjentów.

Celem nadrzędnym jest zabezpieczenie pacjenta przed nawrotem dolegliwości. Wartość diagnostyczna metody McKenziego została w pełni potwierdzona, szczególnie w ostatnich latach, licznymi badaniami naukowymi. Jej skuteczność w porównaniu z innymi metodami biomechanicznymi (np. chiropraktyką) nie ulega wątpliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę nawrotów bólu. W terapii wg metody McKenziego wykorzystuje się czynniki mechaniczne generowane siłami samego pacjenta (ćwiczenia, odpowiednie pozycje), jak i szeroką gamę technik manualnych. Zasadą jest stosowanie najpierw indywidualnie dobranych ćwiczeń, a dopiero jeśli to nie wystarcza, terapii manualnej – po wykluczeniu wszelkich przeciwwskazań do jej stosowania.

Metoda McKenziego nadaje się do leczenia większości zespołów bólowych kręgosłupa, mających podłoże mechaniczne. Jej część diagnostyczna pozwala na precyzyjne ustalenie, czy dany pacjent kwalifikuje się do leczenia tą metodą, czy nie.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej lub cierpisz z powodu bólu kręgosłupa i szukasz skutecznej pomocy – zapraszam do gabinetu.

W przypadku różnego rodzaju kontuzji, przeciążeń lub nadwyrężeń, zachęcamy do skorzystania z zabiegów w ramach usług fizjoterapia Poznań.

Twoje ciało potrzebuje odprężenia? Skorzystaj z zabiegów w ramach usług masaż Poznań i pozbądź się wszelkich dolegliwości! Specjalista Szymon Budnik, oferuje masaż sportowy, masaż relaksacyjny, masaż tkanek głębokich i wiele wiele innych.